Nakopněte před zimou vaši imunitu

Chladné podzimní a zimní měsíce s sebou přinášejí mnohem větší riziko různých nachlazení, viróz, chřipek a podobných nežádoucích onemocnění. Všude se píše, že bychom v této době měli konzumovat více vitamínů. Ale máte nyní chuť na saláty a syrovou zeleninu? Já tedy ne!



Už jste někdy slyšeli o PICKLES?


Pickles, neboli zkvašená zelenina je ideálním zdrojem nejen vitamínů, které zůstávají díky kvašení v zelenině zachovány, ale také tolik cenných probiotik.


K pickles a jejich snadné přípravě se ještě vrátím, nyní je na čase vysvětlit, proč jsou zkvašené potraviny tak prospěšné pro naši imunitu.


Věděli jste, že naše střeva osídlují miliardy různých bakterií? Většina z nich se nachází v tlustém střevě. Tyto bakterie tvoří asi 2 kg naší váhy a nazýváme je také střevní mikroflóra.


Ta je pro naše zdraví moc důležitá, protože velmi citlivě reaguje na veškeré děje nejen v samotném těle, ale také na to, co se odehrává v našem mozku. Právě proto ji také někteří vědci nazývají tzv. střevním neboli útrobním mozkem.


Už se vám někdy stalo, že jste díky stresu a nervozitě museli rychle běžet na toaletu? Nebo vás naopak trápí zácpa vždy, když jste někde na cestách mimo domácí prostředí? Váš útrobní mozek ví, že nejste v pohodě a podle toho se i zařídí.


Osídlení našeho střeva bakteriemi počíná již při narození (pokud dítě přijde na svět přirozenou cestou), pokračuje při kojení a do tří let věku dítěte je pak utvořen základ střevní mikroflóry na celý život.


A pak už záleží zejména na způsobu stravování v jakém stavu se naše mikroflóra během života nachází.


Pokud je naše mikroflóra v pořádku (tedy převládají v ní ty "správné" neboli "hodné" bakterie nad těmi "špatnými"), zaručuje nám dostatečnou obranyschopnost proti nebezpečným látkám, které do těla vnikají z vnějšího prostředí a ze stravy.


Pokud naopak není tento systém v rovnováze (například po užívání antibiotik, při různých alergiích, při dlouhodobém stresu a zejména při nevhodném stravování), je náš organismus mnohem více náchylný k různým onemocněním.


Jak podpořit naše "správné" bakterie a tím i naši imunitu?


Nyní se dostáváme k praktické stránce celého článku. Tedy - jak si pěstovat zdravou mikroflóru a krmit naše "hodné" bakterie, kterým také říkáme PROBIOTIKA?


Nejlépe konzumací potravin, které

  1. probiotické bakterie obsahují

  2. obsahují tzv. PREBIOTIKA, která slouží jako potrava pro probiotické bakterie.


Mezi probiotika patří zejména bakterie tzv. mléčného kvašení. Ty jsou obsaženy např.:

  • v jogurtech a kefírech (dejte pozor, aby obsahovaly ty správné probiotické bakterie, vyplatí si přečíst obal)

  • ve fermentovaných sojových výrobcích (miso pasta, tempeh, natto, sojová omáčka)

  • v kváskovém pečivu (proto stále dokola doporučuji svým klientům celozrnný kváskový chléb jako nejvhodnější druh pečiva)

  • v kvašené zelenině, tedy v již zmiňovaných pickles

Prebiotika neboli rozpustná vláknina se nachází např.:

  • v lněném semínku či semínku chia (po namočení kolem sebe utvoří gel)

  • v cibuli, česneku, pórku, čekance

  • v ovesných vločkách

  • v ovoci a zelenině kde se nachází také vláknina nerozpustná, která naše střeva čistí jako "kartáč" a zbavuje je tak zbytečného balastu

  • v luštěninách (také obsahují oba druhy vlákniny)


Skvělý návod na výrobu pickles doma

Kvasit lze dvěma způsoby: se solí a bez soli.

Já jsem zatím několikrát vyzkoušela kvasit zeleninu se solí, jelikož se jedná o ten jednodušší a rychlejší způsob.


Co budete ke kvašení potřebovat?


Ideální je kvasit například hlávkové zelí, do kterého přidáte mrkev, celer a třeba i kousek cibule. Kvasit ale můžete také červenou řepu, květák, brokolici, kedlubnu a prostě to, co vám chutná. Velmi chutné a zároveň lehce pikantní je přidat k zelenině i trošku nastrouhaného zázvoru.


Zeleninu nakrouhejte na drobné kousky. Na 1 kg zeleniny budete potřebovat asi 20 g soli (vhodná je mořská nebo himalájská). Zeleninu se solí promíchejte a nechejte asi hodinku odležet. V této době občas zeleninu důkladně promačkejte, aby pustila vodu.


Odleženou zeleninu vkládejte do větší skleněné nádoby a dobřeupěchujte (vhodná je větší zavařovačka), tak aby mezi jednotlivými vrstvami nezůstal vzduch. Veškerá zelenina by měla být ve vodě a nádobu je třeba zakrýt. Můžete například použít menší sklenici, která se vejde do hrdla nádoby, a zatížit ji. Sklenice tak vytlačí tekutinu nahoru. Uzavření však nesmí být vzduchotěsné, aby mohl unikat ven CO2.


Nádobu umístěte do pokojové teploty (ne na slunce) a podložte ji talířkem (může unikat tekutina). Za několik dnů až týden se přestanou ve vodě tvořit bublinky a kvašení je dokončeno. Takto zkvašenou zeleninu můžete uchovávat v lednici až několik týdnů.


Dejte si každý den trošku a uvidíte, že vaše mikroflóra zajásá! :-)

Nejčtenější články
Archív
Sledujte mě
  • Facebook Social Icon

Poradkyně pro zdravý životní styl

  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Facebook Social Icon

© 2016 Alice Mertensová