Kokosové mléko

Co by byla asijská kuchyně bez kokosového mléka? Jestli jste stejně jako já milovníkem curry, mám pro vás jednoduchý recept, jak vyrobit zdravé kokosové mléko doma během několika málo minut.


V obchodech dnes často naleznete velký výběr kokosového mléka, které jsme donedávna také kupovali. Bohužel často zjistíte, že kromě kokosu plechovka obsahuje nejen vodu, ale také mnoho konzervantů a zahušťovadel, které vašemu zdraví příliš neprospívají. Navíc jsou poznat i v chuti a nadto stojí jedno balení klidně 50 korun a více.


Pokud si chcete vyrobit vlastní kokosové mléko, sáhněte raději do regálu se sušeným (strouhaným) kokosem nebo po kokosu čerstvém.



Jak na to:

Sušený kokos zalijte horkou vodou v poměru 1:3 a nechejte nejlépe 2 hodiny namáčet. Mám ale také vyzkoušeno, že pokud spěchám, stačí kokos namáčet jen několik minut. Poté směs nalijte do mixéru a mixujte po dobu 1-2 minut na plné otáčky. Mléko sceďtě přes cedník či pláténko, důkladně kokos vymačkejte a radujte se z chutné a voňavé tekutiny.


Mléko z čerstvého kokosu vyrobíte tak, že vydlabete dužinu ze skořápky, nakrájíte ji na menší kousky a mixujete společně s vodou. Další postup je stejný jako u kokosu sušeného. Kokosovou vodu rozhodně nevylívejte, je velmi dobrým zdrojem hodnotných minerálů.


Takto vyrobené mléko lze použít do již zmíněného curry, ale také do různých smoothie, kaší, nebo jiných dobrot.


Co byste ještě měli vědět o kokosovém mléce?


Mléko z kokosu obsahuje vysoký poměr nasycených tuků. Nasycené tuky běžně za zdravé nepovažujeme, ale ty, které jsou obsaženy v kokosu, naopak velmi prospěšné jsou:


1) Jedná se o tuky, které zvyšují hladinu HDL - cholesterolu, tedy toho "dobrého", který pomáhá snižovat riziko zanášení tepen a následného infarktu.


2) Dle mnoha studií kokosové mléko dokonce pomáhá při hubnutí. Důvodem je obsah mastných kyselin se středním uhlíkatým řetězcem (MCT = Middle Chain Triglycerides). Více viz rámeček.


MCT TUKY


  • tělo je ve srovnání s jinými druhy mastných kyselin dokáže mnohem rychleji přeměnit na energii, to znamená, že jsou velmi vhodné pro sportovce a také pro ty, kteří se snaží zhubnout či udržet štíhlou linii

  • povzbuzují metabolismus a správnou funkci štítné žlázy

  • obsahují kyselinu laurovou, která tlumí nárůst bakterií, plísní a virů v organismu

  • pokud se snažíte zhubnout, je optimální množství kokosového mléka 60 ml, kokosového oleje pak 30 ml za den


Jestliže se rozhodujete, zda sáhnout po kravském mléku či smetaně nebo po jejich kokosové variantě, nebojte se využít té druhé možnosti!






























Nejčtenější články
Archív
Sledujte mě
  • Facebook Social Icon

Poradkyně pro zdravý životní styl

  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Facebook Social Icon

© 2016 Alice Mertensová